Izložba i obilazak paviljona Fitting Abstraction u MSU Zagreb, instalacije kojom se Hrvatska predstavila na 14. Venecijanskom bijenalu arhitekture Fundamentals. Absorbing Modernity 1914-2014
U sklopu izložbe “Kolekcija za budućnost / Akvizicije 2009.-2019.” u MSU Zagreb, otvorenoj 11.12.2019., postavljena je izložbena instalacija Fitting Abstraction kojom se Hrvatska predstavila na 14. Venecijanskom bijenalu arhitekture Fundamentals. Absorbing Modernity 1914-2014 održanom 2014. godine. Izložba je posvećena arhitekturi modernizma u Hrvatskoj u razdoblju 1914.-2014.
Instalacija Fitting Abstraction nastala je kao rezultat istraživanja provedenog za potrebe hrvatskog nastupa na 14. Venecijanskom bijenalu arhitekture, kada se na toj širokoj sceni i globalnom zajedničkom planu propitivala tema usvajanja moderniteta. Naslovljena Absorbing Modernity 1914-2014, velika se svjetska izložba bavila uzbudljivim, ali ponekad i traumatičnim stoljetnim razdobljem, obilježenim prije svega silovitim prodorom moderniteta sa svim njegovim progresivnim no nerijetko i negativnim posljedicama.
Umjetnički direktor, nizozemski arhitekt i teoretičar Rem Koolhaas, pozvao je zemlje sudionice da sagledaju načine lokalnih usvajanja moderniteta i prepoznaju specifične fenomene koji se razvijaju u takvim intenzivnim uvjetima. Posebno je pritom apostrofirao problem opstanka nacionalnih arhitektonskih jezika i identiteta, upozoravajući kako su se uslijed modernizacijskih procesa specifična obilježja nacionalnih arhitektura izgubila i nestala. Pred izazovom novih i višestruko pojačanih globalizacijskih prilika pozvao je stoga da se taj povijesni proces detaljno propita, ne bi li se izbjeglo posvemašnje izjednačivanje i osiromašenje arhitektonskih izričaja i arhitektonskih načina operiranja, a time i shvaćanja njezinih društvenih programa i ambicija.
Prihvaćajući provokativnu tezu o modernizmu kao eliminatoru prepoznatljivih i specifičnih arhitektonskih obilježja, hrvatski je nastup pokušao otvoriti i ponešto drugačiju optiku – o modernizmu kao mogućem nositelju lokalnog arhitektonskog rukopisa. Razvijeno je istraživanje o hrvatskoj modernoj arhitekturi kao potentnom aparatu – istinski predanom promotoru moderniteta, ali istodobno i održivom i operativnom nositelju kulturnog identiteta. Istraživanjem se propitivao zanimljivi međuprostor gdje taj isti univerzalni internacionalizam, kao prepoznatljivo obilježje modernizma dvadesetog stoljeća, premda stremi istovjetnoj modernoj estetici, zapravo nudi i gotovo nevidljive načine za preživljavanje dimenzije lokalnog čak i unutar globalnog. Jer iskustvo hrvatske moderne arhitekture pokazuje upravo to, a baš su takvi održivi modaliteti vještog preokretanja situacije i ciljanog korištenja specifične projektantske inteligencije dragocjeni za naše današnje, višestruko pojačano globalizacijsko stanje.
Nalazi tog opsežnog istraživanja izloženi su u vidu višekomponentne instalacije koja govori o složenim operacijama hrvatskog arhitektonskog modernizma. Instalacija prezentira načine na koje je arhitektonski modernizam konsolidirao postojeću povijesnu arhitektonsku kulturu te nastavio njezine već uspostavljene trajektorije sve do današnjih dana. Pristupajući ovoj važnoj materiji na takav problemski način, izložbena instalacija daje novi i operativni pogled na hrvatsku arhitektonsku kulturu u proteklih stotinu godina dokazujući ujedno i njezinu važnu kulturološku i društvenu ulogu. Instalacija tako predstavlja sintezni izložbeni sustav podjednako vezan uz povijest i suvremenost hrvatske arhitekture i vizualne kulture te posvećen prepoznavanju, očuvanju i medijaciji njezina potencijala i kulturnog značaja.
Obilazak bijenalske instalacije
U subotu 14.12.2019. u 16 sati, na dan proslave desete obljetnice MSU-a u novoj zgradi, izbornica hrvatskog nastupa dr. sc. Karin Šerman vodit će obilazak izložbene instalacije.